maandag 11 juni 2012

Katteneten

Weet U wat egeltjes eten?
Ik wel en mijn dochter ook.  Kattenkorrels!
Vorige week werd ik daar na jaren nog eens aan herinnerd in een natuurprogramma op tv.  Daar vroeg men aan aan een oppasser van een dierenopvangcentrum wat men die gevonden stekelbeestjes zoal te eten geeft.  Inderdaad : katteneten.
Niet zo eigenaardig, denkt U.  Maar de leerkracht in het tweede leerjaar dacht er anders over.  Mijn dochtertje gaf in die tijd hetzelfde antwoord op dezelfde vraag en de juf oordeelde dat het fout was.  Zij had het nochtans met haar eigen ogen gezien. 
Voor het eerst in haar jonge leven trippelde er een egeltje door onze tuin.  Zo stil mogelijk bespiedden wij het diertje vanuit het keukenraam.  Na enig rondgesnuffel ontdekte het het etensbakje van onze poes en begon gulzig de achtergebleven korreltjes te verorberen.  Heel verontwaardigd toonde mijn dochtertje enkele dagen later haar verbeterde toets en was natuurlijk nog meer van streek toen ik daar ook nog hartelijk om moest lachen.
Ja, zelfs een ooggetuigenverslag is niet altijd goed genoeg voor de juf maar blijkbaar toch wel voor een dierenliefhebber of bioloog.

2.bVB

Geen opmerkingen:

Een reactie posten