maandag 10 maart 2014

Klantenkaart.

Zeul jij ook jaar in jaar uit met een extra kilo aan klantenkaarten rond, sinds lang in een apart etui nadat je gewone portefeuille faliekant uit haar voegen was gebarsten?
Bij tijd en wijle willen we allemaal eens iets nieuws maar als goede huisvader(moeder) en bewuste consument liefst tegen de laagst mogelijke prijs op welke manier dan ook. Dus ... klantenkaart? Ja, graag! Maar heb je daar al eens even bij stilgestaan?
Op de meeste plaatsen krijg je bij een volle kaart 3 tot 5 % van het totaal bedrag aan korting, af te trekken bij een volgende aankoop. Met een beetje geluk staat er geen tijdslimiet op want 10 of 12 keer iets kopen in dezelfde winkel binnen, pakweg 2 jaar, vergeet het, dat haal je nooit. Het is al moeilijk genoeg zonder houdbaarheidsdatum.
Nee echt, heb je al eens uitgerekend wat je eerst moet spenderen vooraleer je een schamele korting krijgt? Ik help even mee...
Stel, je koopt elk seizoen een paar schoenen van om en bij de 100 euro. Niet met een speciale actie en niet in de uitverkoop, wel te verstaan. Altijd in dezelfde winkel hé!  Hopelijk vindt één van je huisgenoten er ook af en toe zijn gading, want anders ben je dus al snel vijf jaar bezig.
Je moet je klantenkaart ook altijd op zak hebben. Kassabonnetjes kan je er later uiteraard nog altijd laten opzetten (als ze tenminste afgestempeld zijn) maar dat is helemaal nefast in je portefeuille. Na 2 weken zit dat gegarandeerd ergens tussengefrommeld en is het gebruikelijke thermopapier totaal onleesbaar geworden.  Dat betekent een extra paar, 100 euro extra en een extra half jaar reikhalzend uitkijken naar je zuurverdiende vermindering.
Als dan eindelijk het laatste vakje is ingevuld, heb je dus 1000 euro uitgegeven. 5% daarvan is 50 euro. Hoera, niet één paar maar één schoen gratis! Hopelijk heb je in die 5 jaar niet ook een paar leuke (goedkope) sandaaltjes of een paar warme (goedkope) pantoffels gekocht of heb je niet dat busje schoenpoetsmiddel er apart laten opzetten (dan is de kaart sneller vol) want dat wreekt zich nu. Geen 50 maar slecht 30 euro korting bijvoorbeeld.
Dit is uiteraard allemaal zuiver hypothetisch. Want, er zijn zovéél schoenwinkels en je gading staat niet altijd in dezelfde etalage. Of je kaart raakt verloren. Of de winkel sluit zijn deuren....
Eerlijk, hoeveel van die vale, door ouderdom zacht geworden  kartonnetjes hebt u in heel je leven al verzilverd? Juist ja!
Dat is trouwens de strategie : je teruglokken met het idee er ooit je voordeel mee te kunnen doen. Wat in de praktijk dus zelden gebeurt. Goed voor de desbetreffende zaak maar niet voor onze portemonnee (letterlijk en figuurlijk).
En ja ik weet wel : wie het kleine niet geert is het grote niet weerd en vele kleintjes maken 1 groot, maar hier wringt nu net 'het schoentje' : het resultaat is niet 1 groot maar nog altijd 1 klein!
Rijk zullen we er in ieder geval niet van worden.
Dus beste handelaars : maak een einde aan heel dat gedoe, schaf dat gewoon allemaal af. Geen getrouwheidskaarten, geen bon voor de volgende aankoop, ook geen valse koppelverkoop maar af en toe een eerlijke, goeie ouwe rechtstreekse vermindering a.u.b.. Zo'n keer of twee per jaar en dan allemaal samen misschien.
We kunnen dat dan bijvoorbeeld Solden noemen.
Wat denk je daarvan?


2.bVB



Geen opmerkingen:

Een reactie posten